Modul pro vypnutí baterie: pomocník pro drony

Novinkou v nabídce francouzské firmy Opale Aero System SARL, pro nás možná známější jako Opale Paramodels, je modul pro vypnutí palubní baterie vašeho dronu.

Možná si říkáte, k čemu je taková věcička dobrá? V našich končinách jde zatím o, řekněme, dobrovolnou záležitost. Nicméně ve Francii platí regulace pro létání s drony v zastavěné, i obydlené, oblasti, která je nazývána jako S3. Regulaci vydalo DGAC (Direction Générale de l’aviation Civile – Generální ředitelství civilního letectví) a dle těchto regulí musí být každý dron vybaven právě padákovým systémem a také samostatným modulem, se samostatným dálkovým ovládáním, na vypnutí palubní elektroniky.
Zajímavé je, že je předepsána i maximální síla dopadu dronu, a tou je maximálních 69 joulů.

Opale

Ono těch omezení je ve Francii více:

  • padák musí být spuštěn i v případě, že RC vysílač, sloužící k ovládání dronu, již není funkční, to tedy znamená, že je nutné používat samostatný vysílač pro ovládání padáku
  • dron se nesmí poklesnout o více než 15 metrů od okamžiku, kdy je padákový systém spuštěn, do okamžiku, kdy je plně rozvinutý
  • systém spouštění padáku musí vypnout motory
  • padákový systém musí být napájen samostatnou baterií
  • pád dronu by měl být oznámen zvukovým alarmem
  • padák musí být vysunut, tedy ne pouze vypuštěn vlivem gravitace, aby se otevřel volným pádem
  • musí být možné ověřit, že je padák řádně funkční před každým letem
  • v oblasti, spadající do kategorie S3, není padák povinný pro letadla pod 2 kg, ale je povinný pro letadla mezi 2 a 8 kg

My jsme tuto skutečnost konzultovali s Dron Akademií a zde je jejich vyjádření ředitelky Mgr. Moniky Tylové:
„V rámci odborného setkání s pojišťovnami na téma drony a pojištění jsme řešili bezpečnostní prvky dronů, včetně padákových systémů. Zde byla řešena spíše otázka vlivu bezpečnostních prvků dronu na výši pojistného (stejně jako u OA).

Samotní výrobci dronů, kteří padákový systém integrovali a vyzkoušeli, zjistili, že se díky přidané zátěži krátí doba letu, je zapotřebí úložného prostoru pro padák i pro „odpalovací“ zařízení a aktivaci padáku můžete provést v určité výšce, jinak ztrácí smysl. Při poruše dronu se většinou drony řítí k zemi přímočaře, padák může zajistit jeho mírné vychýlení z přímé osy pádu a osoba stojící pod ním má vyšší šanci jej zaregistrovat a včas se vyhnout srážce (což je vnímáno pozitivně, nicméně pád dronu k zemi i s padákem nezabrání jeho poškození).

ÚCL (Úřad civilního letectví) vítá každý integrovaný prvek zvyšující bezpečnost letového provozu, osob i objektů na zemi, ze zákona ale nevyplývá, že by drony musely těmito prvky disponovat. U nás se řeší létání nad lidmi a hustě osídlenými oblastmi formou výjimky, tzv. Žádostí o povolení k létání nad rámec standardně udělených provozních omezení (více informací zde)

Závěrem tedy vyplývá, že Francie díky tomuto bezpečnostnímu prvku určitým způsobem dovolila létání v oblastech, které u nás Doplněk X striktně zakazuje a musí se řešit povolením od ÚCL. Je ale otázkou času, kdy to bude i u nás. Ověřuje se nejen bezpečnost dronů, ale také chování pilotů, kteří mohou větší vahou přispět k vyšší restrikci nebo naopak uvolnění některých omezení.“

Pro nás z toho tedy vyplývá, že zatím taková omezené, jako ve Francii, v ČR nejsou, nicméně jelikož jsme členy Evropské unie, je pouze otázkou času, kdy se toho naši zákonodárci chytnou.

Mimochodem, v Německu se nyní rozjíždí kampaň proti snaze vlády omezit modelářské hobby. O tom si povíme v jiném příspěvku.

Uložit záložku trvalý odkaz.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *