L-13 Blaník: RC polomaketa pod stromeček

Asi není nutné představovat legendární větroň Blaník československé produkce. Jde o celokovový dvoumístný cvičný větroň, vyráběný od roku 1958 do roku 1978, který patřil k nejvýznamnějším československým příspěvkům světovému letectví. Stroj pro výcvik pilotů byl schopný i základní akrobacie a použitelný i k dálkovým přeletům.

A nyní přichází firma Black Horse Model, kterou na náš trh dováží firma Daniel Pelikán, s RC modelem o parádním rozpětí 2,7 metrů. Blaník je určený především pro aerovlek a termické létání, ale v jeho konstrukci se počítá i s motorizací, a to instalací střídavého elektromotoru třídy AXI 2826 se sklopnou vrtulí do přídě modelu.

Trup tvoří lehká konstrukce z překližkových přepážek s tuhým celobalzovým potahem, a to vše potažené stříbřitou nažehlovací fólií Oracover. Přístup k palubní elektronice zajišťuje odnímatelný kryt kabiny pod čirou „bublinou“ najdete makety palubních desek, sedaček a řídicích pák, za něž můžete usadit „svazarmovského“ pilota, který samozřejmě ve stavebnici nechybí. V přídi modelu najdete nastavitelnou motorovou přepážku, na niž můžete namontovat zmíněný elektromotor v zadní montáži.

Dvoudílné křídlo, nasouvané z boku na dvě spojky z duralových trubek, je klasické konstrukce s torzní skříní s balzovým tuhým potahem a potahem nažehlovací fólií Oracover. Křidélka a klapky jsou ovládány vždy párem serv s krátkými přímými táhly. Realisticky tlustý profil křídla s klenutou střední křivkou dává dostatek prostoru pro použití běžných mikroserv. Ocasní plochy v klasickém uspořádání jsou celobalzové, vodorovný stabilizátor i kýlovka mají celobalzový potah. Celý ocas je opět potažen Oracoverem. Směrovka a poloviny výškovky jsou ovládány prostřednictvím drátových táhel mikroservy, uloženými v kokpitu.

Přistávací zařízení je tvořeno jedním neodpruženým kolem, napůl vyčnívajícím z obrysu trupu. Pro ovládání modelu budete potřebovat sedm mikroserv. RC souprava by měla být nejméně sedmikanálová počítačová. Součástí stavebnice je arch samolepek, umožňující Blaník postavit s prakticky libovolným imatrikulačním číslem OK-xxxx, takže můžete mít bratříčka vašeho „dospělého“ větroně. Naši slovenští přátelé si samozřejmě mohou místo OK nalepit imatrikulaci OM-xxxx.

Specifikace
Rozpětí: 2 700 mm
Délka: 1 410 mm
Hmotnost: 2 500 g
Plocha křídla: 56,2 dm2
Ovládané funkce: S, V, Kř., Kl., M (volitelně)
Cena: 9 990 Kč

Zdroj: www.pelikandaniel.com

Uložit záložku trvalý odkaz.

2 Comments

  1. AntoninNemec

    Dobrý den, máte někdo prosím zkušenosti s nákupem náhradních dílů na Blaníka od http://www.astramodel.cz ? Děkuji za zprávu!

    • Dobrý den, váš dotaz jste sice dal do komentáře příspěvku o modelu L-13 Blaník, nicméně od dovozce Daniel Pelikán, nikoliv Astra. Náhradní díly od Astry jistě nebudou kompatibilní s modelem od Daniela Pelikána.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *