Drony pro osobní přepravu

Je to jako hudba budoucnosti, která je ale slyšet stále hlasitěji. Bylo otázkou času, kdy se drony dostanou do hledáčku výrobců pro použití v osobní přepravě. Hlavní výhoda oproti osobním letadlům, třeba i ultralightům, je jasná. Není potřeba dlouhá vzletová dráha. Oproti osobním vrtulníkům se zdá být výhoda v tom, že by takový dron měl být lépe ovladatelný a stabilnější. Stejně jako u modelů, kdy jsou koptéry stabilnější, než vrtulníky.

Rozebírat potencionální legislativní problémy zatím nemá smysl, protože i když je poslední dobou o podobných strojích slyšet čím dál tím více, stále ještě nejsou takové projekty ve fázi komerčního použití. Letos v dubnu byl uskutečněn první let Volocoptera – multikoptéry s 18 rotory, kterou je možné řídit.
Volocopter VC200 váží necelých 500 kg a zmíněných 18 motorů napájí celkem 9 baterií. Tento dvoumístný stroj je schopen vyvinout rychlost až 100 km/h. Nepodařilo se nám bohužel zjistit, jak dlouho dokáže letět. Německá firma e-volo, která za projektem Volocopter stojí, ale u tohoto jediného „kousku“ nekončí. V plánu jsou ještě Volocoptery VC100 a 400 – prvně jmenovaný je jednomístný, druhý pak čtyřmístný. Všechny jsou opět 18ti rotorové, samozřejmě se liší velikostí. Nejen konstrukce, ale i motorů, vrtulí atd. E-volo také vyvíjí tyto drony jako bezpilotní, a to například pro použití v zemědělství, kde mohou sloužit jako práškovací autonomní stroje.

Zrovna u stroje Volocopter, pilotovaného člověkem, si myslíme, že by jeho uvedení do ostrého provozu nemuselo být až tak vzdálenou budoucností. Samozřejmě úplné legislativní podmínky neznáme, ale laicky bráno jde o stejný koncept, jakým jsou vrtulníky. A ty pro osobní přepravu již nějaká léta jsou. Jedním z podobných projektů, které to ale budou mít s uvedením do ostrého provozu o dost těžší, je Ehang 184 AAV.

Tento stroj má pouze čtyři ramena, na každém dva protiběžné rotory. Vzhledově se prototyp opravdu povedl, vypadá pěkně. Navíc je zajímavostí možnost sklopení ramen rotorů, po čemž se stane Ehang opravdu „skladný“. Dle údajů, které jsou dostupné, dokáže i 184 AAV letět až 100 km/h, ale pouze po dobu 23 minut. Tedy je schopná ulétnout cca 30 km. Následně se musí nabíjet 2-4 hodiny. Tyto parametry se samozřejmě mohou změnit, a to s ohledem na čas, který bude ještě potřeba pro komerční využití. Proč?

Jde o ono AAV v názvu. Je to zkratka Autonomous Aerial Vehicle, tedy autonomní vzdušné vozidlo. A zde narážíme na onen problém – jde o bezpilotní prostředek. Legislativně bude velice složité vůbec něco takového „protlačit“, aby se ve vzduchu pohybovaly desítky, nebo i stovky, bezpilotních dronů, nesoucích pasažéry. Ehang 184 je tedy jednomístný. Sice je uváděno, že „184 AAV má vestavěný bezpečnostní protokol, který v případě poruchy jakékoliv komponenty nebo výpadku spojení s řídícím centrem okamžitě přistane na nejbližší možnou plochu. Veškerá komunikace je šifrována a každý AAV má svůj vlastní bezpečnostní klíč, aby nebylo možné dron vzdáleně ovládnout.

Nebudeme se zabývat schopnostmi hackerů. Spíše jde o případné zpracování, a to dokonalé, mapových podkladů. Například, zda se v dráze letu nevyskytují nějaké dráty vysokého napětí a podobně. Komunikace s řídícím centrem letového prostoru asi bude v pořádku, ovšem vždy je možné narazit na neočekávané. A také, co se týká bezpečnosti, spíše bychom sázeli na vícerotorové řešení, jako třeba u Volocoptera. Sice není tak „skladný“, ale pokud například vlétne pták do jednoho rotoru, ještě jich má 17. U Ehangu stačí srážka s ptákem do jednoho ramena, odejdou oba rotory a pak co?! A ani cena nebude nejnižší. Má se pohybovat okolo 200-300 tisíc amerických dolarů. Tedy okolo 5-7 milionů českých korun. Pokud o něj máte zájem, tak si můžete nastavit sledování položky na Alza.cz. Jsme opravdu zvědaví, kdy „naskladní“ 🙂

Pokud bychom měli udělat nějaký závěr, myslíme si, že Volocopter má velikou šanci na brzké uvedení do provozu, a to právě z důvodů pilotované verze. Ehang je opravdu hudbou velice vzdálené budoucnosti. Vždyť i americký Amazon přišel před několika lety s nápadem doručovat zásilky pomocí dronů. Ale stále „nic“. Legislativa, mapové podklady…

Uložit záložku trvalý odkaz.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *