Antonov a Buran: 30 let od vzniku raketoplánu

Letos je to přesně 30 let, co spatřil světlo světa první sovětský raketoplán 1K, který je asi nejvíce známý svým jménem Buran. Ač byl vyroben v roce 1986, k prvnímu letu, a to bez posádky, se dostal až v roce 15. listopadu 1988. Ačkoliv byla naplánovaná třídenní mise, nakonec přistál Buran po třech hodinách a dvou obletech Země na letišti Bajkonur, v Kazachstánu.
Zajímavostí je, že pro případ špatného počasí byla připravena záložní dráha ve vojenském prostoru Ralsko v Československu.

Raketoplán byl přepravován obrovským letounem Antonov AN-225 o rozpětí více než 88 metrů s maximální vzletovou hmotností 600 tun! Aby se takový kolos dostal do vzduchu, bylo instalováno celkem šest turbínových motorů, každý s tahem 23,4 tuny.
Zajímavostí je, že je uváděno datum prvního vzletu dne 21. prosince 1988, tedy více než měsíc po prvním vzletu Buranu. Ale to je spíše opravdu zajímavost, protože Buran byl samozřejmě vynesen do vesmíru na raketě a na místo vzletu se dostal pozemní cestou. A zajímavé také je, že letounu Antonov AN-225 vznikl pouze jeden jediný exemplář.

A nyní k modelům letounu Antonov AN-225 a raketoplánu Buran, které postavil a pilotoval Hans B. ze Švýcarska. Bližší informace (velikost apod.) jsme bohužel nezískali, ale díky skupině RCHeliJet se můžeme pokochat videem z prvního letu tohoto „macka“. Jak je vidět, tak se úplně ideálně nepovedl start Buranu, respektive jeho vypuštění – Buran se zasekl o směrovky Antonova. Ale pilot byl natolik šikovný, že při dalším manévru se Buran dostal do vzduchu a bezpečně přistál.

Mimochodem, zrovna dnes přistane skutečný Antonov AN-225 na letišti v Praze Ruzyni. Zajímavé načasování, co říkáte?!

Uložit záložku trvalý odkaz.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *